Kompanija Jadrolinija iz Rijeke, prodaje svoj feribot “Dubrovnik” kojim je nekoliko posljednjih godina tokom ljetnjih mjeseci, održavana i trajektna linija Bar-Bari-Bar, a među onima koji su zainteresovani za eventualnu kupovinu tog broda je i brodarska kompanija Barska plovidba, u većinskom državnom vlasništvu.
Barska plovidba od prodaje svog trajekta “Sveti Stefan II” u staro željezo u maju 2017. nema adekvatan brod kojim bi održavala redovnu pomorsku liniju između Crne Gore i Italije. Stoga je u posljednjih nekoliko godina sarađivala sa najvećim hrvatskim putničkim brodarom – kompanijom Jadrolinija.
Iz barske kompanije, “Vijestima” su kazali da im je za investiciju – nabavku feribota – potrebna pomoć države jer nemaju svoj novac, a banke neće da joj odobre kredit zbog kreditne zaduženosti kod kineske Eksim banke za kupovinu dva broda “Bar” i “Budva”.
”Dubrovnik” se potencijalnim kupcima nudi po početnoj cijeni od 2,85 miliona eura. Prvi rok za prikupljanje zatvorenih pronuda za kupovinu tog broda koji je istekao krajem oktobra nije rezultirao nalaskom kupca, pa je Jadrolinija produžila rok za prodaju do marta naredne godne.
”Upoznati smo sa odlukom kompanije Jadrolinija da proda trajekt “Dubrovnik”. Sve brodove koji se nude na tržištu, a koji ispunjavaju određene kriterijume, uzimamo u razmatranje. S obzirom na to da se radi o starom brodu, provjeravamo da li “Dubrovnik” dugoročno može da ispuni standarde plovidbe, jer to bi mogao da bude jedan od razloga zbog kojeg ga i Jadrolinija prodaje”, rekli su “Vijestima” u menadžmentu Barske plovidbe na pitanje da li eventualno razmišljaju o kupovini tog broda koji je u nekoliko proteklih godina u ljetnoj ezoni saobraćao na liniji između Crne Gore i Italije.
”Dubrovnik” je sagrađen 1979. godine u Irskoj, a validnost sertifikata o sposobnosti za plovidbu (tzv.klasa) koju mu je izdao čuveni Bureau Veritas, tom brodu ističe 28. marta naredne godine. Od toga u kakvom je brod stanju i koliko u njega treba uložiti da bi mu klasa bila produžena, zavisi i koliko će biti atraktivan za potencijalne kupce i da li će nastaviti karijeru u floti nekog drugog prevoznika ili će ga na kraju, Jarolinija morati prodati u staro željezo. Brod ima klasu za korišćenje u tzv. velikoj obalnoj plovidbi, a u Jadrolinijinoj službi u koju je ovaj trajekt ušao u oktobru 1996. redovno je korišćen na transjadranskim rutama, povezujući luke u Hrvatskoj sa lukama na jadranskoj obali Italije.
Ovaj broj je kapaciteta 1.300 putnika, ima 473 ležaja u 156 kabina, a može ukrcati 280 putničkih automobila i 26 kamiona-tegljača. Od sadržaja na brodu, “Dubrovnik” ima dva restorana, bioskop, dječju igraonicu, više salona i barova, te bescarinsku prodavnicu. Svojim tehničkim karakteristikama “Dubrovnik” stoga “upada” u kriterijume koje je Barska plovidba postavila za izbor i eventualnu kupovinu polovnog trajekta, kojim bi se onda obnovilo cjelogodišnje funkcionisanje trajektne linije između Crne Gore i Italije prekinuto 2017. godine, ali i možda uveo saobraćaj i prema nekim drugim lukama u Albaniji i Grčkoj.
Iz menadžmenta barske kompanije rekli su da konstantno prate tržište polovnih brodova “sa ciljem iznalaženja broda koji bi svojim tehničkim karakteristikama i kapacitetima odgovarao potrebama linije Bar-Bari-Bar”.
”Okvirne karakteristike broda koji bi odgovarao potrebama ove linije su da bude noćni (night) ferry sa kabinama, kapaciteta od 800-1.200 putnika, od čega oko 50 odsto od broja putnika da ima smještaj u kabinama, kapacitet garaže do oko 250 auta ili od 30-40 kamiona, gaz broda do šest metara zbog dubine akvatorijuma u Luci Bar, dužina broda do 140 metara, te da brod ispunjava neophodne standarde po pitanju sigurnosti plovidbe”, objasnili su iz Barske plovidbe kakav polovni feribot traže na tržištu, ali nisu odgovorili na pitanje koliko bi taj brod mogao biti maksimalne starosti, da bi odgovarao potrebama te kompanije.
Istakli su da je glavni razlog zašto nakon prodaje “Svetog Stefana II” u rezalište prije pet godina, do danas nije nabavljen trajekt koji bi ga odmijenio, što kompanija nema novca za tako veliku investiciju, a kreditno je već značajno opterećena obavezama prema kineskoj Exim banci za kupovinu svoja dva tada potpuno nova teretna broda “Bar” i “Budva” iz 2014. godine.
”Banke do sada nisu pokazale spremnost da nam odobre kredit za nabavku putničkog broda, jer nas vide kao privredni subjekt koji već ima veliki kredit prema kineskoj EXIM banci, uzet za kupovinu brodova “Bar” i “Budva”, a koji smo do sada otežano vraćali. Stoga je za ovakvu jednu investiciju – nabavku feribota, neophodna je podrška države”, poručili su iz menadžmenta Barske plovodbe.
Prihod zavisi od prodaje karata
Ove godine feribot “Dubrovnik” je na liniji Bar-Bari-Bar saobraćao u periodu od 21. juna do 26. oktobra u kojem je prevezao 11.422 putnika, 2.314 automobila, 175 kombija, 312 motocikala i 382 kamiona.
”Barska plovidba je u ovoj godini za navedeni period od ove putničke linije ostvarila zaradu od oko 75.000 eura”, rekli su iz kompanije.
Kako su pojasnili, nemaju troškove u vezi s održavanjm ove linije, već se prihod ostvaruje u određenom procentu od prodaje karata.