Košarkaši Mornara okupili su se sinoć u Topolici i odradili prvi trening u sklopu priprema za novu sezonu.
Iako je među poslednjima u ABA ligi počeo pripreme, vijest o okupljanju “mornara” obradovala je sve istinske ljubitelje “kraljice igara” širom regiona je jer Mornar postao jedan od popularnijih članova lige, što zbog prepoznatljive napadačke košarke što zbog specifičnog barskog šarma kojem pečat daju braća Pavićević, Đorđije koji klub vodi sa predsjedničke pozicije i Mihailo već šestu sezonu kao šef stručnog štaba.
“Među posljednjima počinjemo pripreme, ali mamo dovoljno vremena da se zajednički spremimo za dobar početak ABA lige, i kroz evropsko takmičenje. Da se kroz ABA ligu dižemo kao ekipa i ostvarimo što je moguće bolji rezultat. Nadam se da ćemo svi uživati, igrači, stručni štab i uprava, a bogami i naša publika koja je navikla na lijepu, atraktivnu košarku, i od toga mi nećemo odustati”, rekao je trener Barana Mihailo Pavićević.
Mornar je, praktično, promijenio kompletan tim. Ovog ljeta su stigli povratnik Antabija Voler (već u dva navrata nosio dres Mornara), Džejkobi Bojkins, Džamal Džonson, Dvajt Marej, Makol Mavijen, Milić Starovlah, Aleks Gavrilović i Strahinja Jovanović. Ugovore su produžili Nemanja Vranješ i Milija Miković, i iduće sezone u Baru će igrati Marko Kovačević, te nekoliko mladih igrača iz prošle sezone, i nekoliko novih koji će biti priključeni ove sezone.
“Mnogo je novih igrača, imamo gotovo novi tim. Novim igračima želim da poželim toplu dobrodošlicu, kroz treninge i utakmice ćemo svi zajedno, uključujući i nas iz stručnog štaba, probati da damo sve od sebe. Utakmice dobijaju igrači, a gube treneri, tu se ništa neće promijeniti. Nadam se da ćemo od prvog dana, što je najbitnije, napraviti jednu pravu porodičnu atmosferu, koja je uvijek krasila ovaj klub. Iza takve atmosfere i stoje svi naši rezultati. Teško je sada govoriti o ambicijama i rezultatima, jer imamo novi tim, treba sve to posložiti, pa ćemo vidjeti. U svakom slučaju, doveli smo igrače u koje vjerujemo. Kad mi stanemo iza igrača i ekipe, to je to, nema više unazad. Čeka nas uzbudljiva i izazovna sezona, sa nikad jačom ABA ligom, sa mnogo izuzetno jakih ekipa, sa dva evroligaša i dvije ekije koje će igrati Evrokup“, dodao je Mihailo Pavićević.
Prve utiske u novoj sredini je iznio i francuski centar, srpskog porijekla, Aleks Gavrilović.
“Bar lijep grad, veoma mi je prijatno ovdje. Imamo sjajne uslove za rad, vjerujem da imamo sjajnu grupu momaka. Nadam se dobroj sezoni…Moj otac je Srbin, tako da znam mnogo o ABA ligi. Uvijek mi je bio cilj da igram tu ligu. Partizan i Crvena zvezda su veliki klubovi, pažljivo sam ih pratio, Mornar takođe”.
Veoma Srećan početak priprema je ekipi poželio i novi predsjednik Skupštine kluba Nedeljko Lale Čović.
“Želim svima ugodan boravak u Baru, gradu sporta i košarke. Mi članovi Skupštine kluba će učiniti sve da igračima olakšamo boravak u gradu, a igrači na terenu da nam omoguće da i u narednim sezonama budemo članovi ABA lige, ako ne i više. Da nam budete zdravi, veseli i donesete dosta pobjeda” rekao je Čović.
U nacionalnoj “Kući maslina”, zajedničkom projektu Ministarstva poljoprivrede i Opštine Bar, do danas nije počela prerada maslina crnogorskih maslinara, skladištenje, pakovanje i distribuciju maslinovog ulja.
Uprkos planovima, nema ništa ni od uvođenja 2.000 flaša ulja u trgovačke lance, restorane i hotele širom Crne Gore.
Sve to trebalo je da se desi u ovoj godini, shodno Planu za upravljanje “Kućom maslina” za period od pet godina, odnosno od 2024. do 2029. Plan su barski odbornici usvojili u decembru prošle godine, zajedno sa Odluku o formiranju lokalnog preduzeća “Kuća maslina” DOO.
Prema sporazumu Ministarstva poljoprivrede, kojim rukovodi ministar Vladimir Joković, i Opština Bar, na čelu sa predsjednikom Dušanom Raičevićev, predviđeno je da “Kućom maslina” upravlja lokalna uprava.
Fali oprema
Iz lokalnog barskog preduzeća “Vijestima” je rečeno da će “Kuća maslina” svoje poslovanje ostvariti u punom kapacitetu onda kada bude nabavljena oprema za preradu, pakovanje i skladištenje maslinovog ulja u mašinskom pogonu
“Nakon što nas je Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede obavijestilo da će jedna polovina finansijskih sredstava neophodnih za nabavku opreme biti planirana kroz adekvatnu agrobudžetsku liniju za 2025. godinu (a na osnovu negativnog mišljenja Ministarstva finansija koje je izdato na zahtjev resornog ministarstva za davanje saglasnosti za sufinansiranje linije za proizvodnju maslinovog ulja), Opština Bar je prepoznala značaj što skorije nabavke predmetne opreme i iskazala spremnost da obezbijedi novac za ovu namjenu iz dijela kapitalnog budžeta za 2024. godinu, na čemu posvećeno i vrijedno radi čitav tim stručnih lica”, kazali su iz “Kuće maslina”.
Za nabavku opreme za montažu i instalaciju linija za preradu i pakovanje maslinovog ulja treba da bude izdvojeno, kako je ranije najavljeno, oko 150.000 eura. Predviđeno je raspisivanje tendera za tu opremu.
Prema Planu, neophodna je, kako je definisano, nabavka linije za proizvodnju maslinovog ulja kapaciteta najviše do 500 kg/h, filter prese, pumpe za ulje, linija za pakovanje maslinovog ulja (poluautomatska punilica, čepilica, etiketirka), inoks sudova za skladištenje maslinovog ulja, opremanje prostora za nesmetan rad i funkcionisanje zaposlenih, te opremanje prodajnog salona.
Kako bi mašinski pogon “Kuće maslina” mogao da počne sa radom, neophodan je upis proizvodnog pogona u Registar odobrenih objekata za proizvodnju hrane i druge tehničke poslove, odnosno izdavanje rješenja o obavljanju djelatnosti proizvodnje maslinovog ulja, sa istaknutim kapacitetom na godišnjem nivou, što je u nadležnosti Uprave za bezbjednost hrane, veterinu i fitosanitarne poslove.
Ambiciozan plan
Iz barskog preduzeća su kazali da su nakon zvanične registracije u aprilu 2024. godine, u junu pustili u rad prodajno-izložbeni salon sa više od 500 poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i ručno izrađenih suvenira od prirodnih materijala, koji “pričaju priče vrijednih crnogorskih poljoprivrednika i zanatlija, od juga do sjevera našeg bisera Mediterana”.
“Reakcije maslinara, ostalih poljoprivrednih proizvođača, ali i svih turista i posjetilaca su veoma pozitivne, te svakog dana su sve uvjereniji u činjenicu da je ovo njihov dom i jezgro poljoprivrede u kom su ispoštovani svi međunarodni standardi i koji kvalitetom može parirati svjetskim centrima u oblasti ekološke poljoprivredne proizvodnje i prodaje prehrambenih proizvoda koji promovišu autohtona bogatstva crnogorske sofre”, kazali su iz “Kuće maslina”.
Prema petogodišnjem planu, u ovom objektu, osim prodaje maslinovog ulja, proizvoda “Kuće maslina”, prodavaće se ulja i drugih zainteresovanih registrovanih proizvođača, čija ulja i drugi poljoprivredno-prehrambeni proizvodi ispunjavaju neophodne organoleptičke i hemijske kriterijume, ali i nutritivna svojstva.
“Osim maslinovih ulja, zainteresovani proizvođači će moći da izlože i druge proizvode – maslinova ulja sa aromatičnim i ljekovitim biljem, stone masline, suvenire od maslinovog drveta, slatke i slane kolačiće sa maslinovim uljem, paste od maslina, prirodne kozmetike na bazi maslinovog ulja, ali i lokalne proizvode od drugih biljnih vrsta primorskog kraja (crvena i bijela vina, ostala alkoholna pića, sokove od šipka, citrusa i drugih voćnih vrsta, med i pčelinji proizvodi, sušeno i kandirano voće, lokalne delicije, prirodni kozmetički preparati, mesne i mliječne prerađevine, riblji proizvodi, čajevi, itd.)”, precizirano je petogodišnjim planom.
U planu je da se razviju turistička ruta koja obuhvata posjetu “Kući maslina” i degustaciju proizvoda i taj broj posjeta je projektovan na 2.000 u ovoj godini, a u 2029. na 50.000.
Planirano je da ekstra-djevičansko maslinovo ulje “Kuće maslina” već nakon prve sezone prerade maslina aplicira za projekat vizuelnog označavanja crnogorskih proizvoda “Dobro iz Crne Gore”, koji Privredna komora implementira od 2008.
“Registracija žiga ‘Dobro iz Crne Gore’ će omogućiti da se naš novi proizvod što uspješnije plasira na domaćem i inostranom tržištu, da bude konkurentan i da uspješno parira brojnim uvoznim proizvodima na domaćem tržištu”, piše u planu.
Opština Bar je raspisala tender za uređenje enterijera prodajnog dijela i sale za konferencije u objektu “Kuća maslina” u Starom Baru, nabavku čija je procijenjena vrijednost 95 hiljada eura bez PDV-a.
Prema podacima sa Vladinog sajta za javne nabavke (CEJN), ovaj tender je završen.
Niz manifestacija, glavna – maslinijada
Iz lokalnog preduzeća su kazali da ih ove jeseni očekuje niz zanimljivih i važnih događaja u “Kući maslina”, koja je “sve češće prepoznata kao savršeno mjesto koje istovremeno daje omaž ambijentalnoj cjelini Starog Bara i promoviše ekološke vrijednosti i održivi razvoj”.
Planirano je obilježavanje Međunarodnog dana žena u ruralnoj zajednici, te dvodnevno obilježavanje Dana nematerijalne kulturne baštine opštine Bar, u okviru kojih će biti prezentovane barske narodne nošnje, ali i lokalna glasila kao što su “Glas Mrkojevića”, “Zupci Times” i “Spičanska slikovnica”.
“Takođe, u okviru ove manifestacije biće dat doprinos čuvanju od zaborava određenih tradicionalnih govora i običaja. Nakon toga, uslijediće tribina pod nazivom ‘Žene aktivistkinje u Crnoj Gori’, a potom i ‘Veče Crnogorske sofre’ u okviru kojeg će biti dodijeljene nagrade za najbolje kratke priče o maslini”, naveli su iz lokalnog preduzeća.
U saradnji sa Kulturnim centrom Bar, biće organizovan regionalni Festivala dječjeg stvaralaštva i stvaralaštva za djecu “Susreti pod Starom maslinom”, zatim Hakaton takmičenje za srednjoškolce u saradnji sa Inovaciono-preduzetničkim centrom “Tehnopolis” i Naučno-tehnološkim parkom Crne Gore.
U okviru Međunarodnog dana masline biće organizovan okrugli sto sa proizvođačima maslinovog ulja, ali i premijernom promocijom filma “Bubulj” produkcije, pod nazivom “Ukusi kulture”. Centralna manifestacija mjeseca masline u “Kući maslina” biće XXII maslinijada, najznačajnija poljoprivredno-turistička manifestacija u Crnoj Gori….
Bar daje još 25 hiljada eura
U budždetu Opštine Bar za rad lokalnog preduzeća je obezbijeđeno 95.000 eura, dok je prema predlogu rebalansa o kome je završena javna rasprava ta cifra povećana na 120.000 eura.
“To je za 26,32 odsto više u odnosu na budžet. Zahtjevom za povećanje dotacije ovo preduzeće se obratilo zbog sredstava potrebnih za rad izložbenog salona u Kući maslina, održavanje Spomenika prirode: Stablo Stare masline na Mirovici i troškova nastalih prilikom stavljanja u funkciju objekta”, piše u predlogu rebalansa budžeta.
Prema petogodišnjem planu, ukupno je planirano da preduzeće prihoduje 120.000 eura, od čega je 95.000 dotacija opštine, a ostatak od usluge prerade maslina, punjenja i prodaje maslinovog ulja, organizacije događaja i turističkih posjeta.
“Vijesti” su pitale koliko je sistematizovnaih radnih mjesta u ovom preduzeću i koliko je do sada uposlenih radnika, kao i koliki su rashodi do sada i na šta je sve novac potrošen.
“Prvi Izvještaj o radu društva će biti blagovremeno dostavljen nadležnom sekretarijatu lokalne uprave, a potom i upućen lokalnom parlamentu na usvajanje, kada ćete biti u prilici da se upoznate sa svim ostalim pojedinostima u finansijskom poslovanju i upravljanju”, odgovoreno je iz “Kuće maslina”.
U petogodišnjem Planu je objašnjeno da lokalno preduzeće čije je osnivač Opština može biti rentabilno od treće godine poslovanja.
Za treću godinu poslovanja planiran je prihod od 337.000 eura.
Skupština Turističke organizacije Budva danas je izabrala novi petočlani Izvršni odbor, jednoglasna je odluka 14 prisustnih članova.
Potpredsjednica Opštine Budva Jasna Dokić otvorila je treću redovnu sjednicu V saziva Skupštine Turističke organizacije Budve i saopštila da je od 23 člana prisutno 14 članova, te da ima kvoruma.
Za predsjednicu Izvršnog odbora imenovana je Dragana Kovačević, članovi su Mina Jablanović Mićević, Mirko Božović, Nikola Kasalo i Miroslav Vujović.
Ovim je otvoren put za razrješenje direktora Nemanje Kuljače.
Ministarstvo turizma ranije danas je pozvalo Upravnu inspekcijsku da izvrši inspekcijski nadzor, uz tvrdnju da je sjednica zakazana mimo zakona.
Gradska menadžerka Marijana Božović je kazala da je sjednica zakonita i da se vodi medijski i politički linč.
Ona je ustvrdila da je Turistička organizacija dovedena na rub poslovanja, te za to optužila aktuelno rukovodstvo.
Podsjetila je da su četiri člana Izvršnog odbora podnijeli ostavke, te da je sada zakonski zakazana sjednica i izabran novi Izvršni odbor.
“Osuđujem obmanjivanje Suda od strane direktora TO Budva Nemanje Kuljače. Pozivam ministarku turizma da se pozabavi sramotnim poslovanjem Turističke organizacije”, poručila je Božović.
Ona je navela je da je TO Budva postala u službi jedne političke partije, te da se uzme video materijal i provjeri.
“Kancelarija menadžera Opštine Budva služila je kao štab tokom izborne kampanje za majske izbore. Neka se sve ispita od strane nadležnih. Da se utvrdi ko je skinuo video nadzor. Opština Budva snosi grešku za izbor direktora, a pohvalno je što sada zakonski djeluje”, naglasila je Božović.
Pozvala je Specijalno tužilaštvo da ispita poslovanje TO Budva i povezanost određenih osoba sa direktorom Nemanjom Kuljačom i dobijanje poslovnih aranžmana.
“Moralno dno koje je dotakla TO Budva, što je neko umislio da TO može biti privatna firma. Ona nije vlasništvo kumovskih veza, nego svih građana opštine Budva”, kazala je Božović.
Ona je detaljno navela poslovne i kumovske veze Kuljače i biznismena Marka Kentere, te poručila da su na taj način oštetili kasu najbogatije lokalne TO u Crnoj Gori.
Navela je da se po direktivi TO Budva kreiraju lažni profili na društvenim mrežama preko kojih se omalovažava akteulno opštinsko rukovodstvo i pozvala nadležne da to ispitaju.
Božović je zapitala zbog čega se rukovodnstvo TO Budva nije bavilo zgradom Komiteta, kao i poslovnim prostorima na trećem spratu TQ Plaze koji su im ustupljeni za razvoj kulture, a u šta ništa nije uloženo i predstavljaju ruine, već se bave kancelarijom koja pripada Službi menadžera grada.
Sekretar za investicije Joko Popović, koji je član opštinskog Koordinacionog tijela za pripremu sezone, naglasio je da direktor Kuljača nikada nije prisustvovao tim sastancima.
Optužio je Kuljaču da je on krivac za tok sezone, a ne građevinski radovi ili smeće kako se spočitava.
“Nadam se da će novi Izvršni odbor smijeniti ovakvog direktora i postaviti novog i da ćemo uspješno pripremiti novu turističku sezonu”, kazao je Popović.
Skupština nije usvojila izvještaj o poslovanju TO Budva i finansijski plan za 2022., 2023. , kao ni finansijski plan i program rada za 2024.godinu.
Božović: Kuljača nezakonito za stalno zaposlio čak 15 radnika
Božović je naglasila da je Kuljača nezakonito u TO Budva tokom izbornog procesa zaposlio čak 15 radnika za stalno.
“Jedno od njih je lice zaposleno na mjesto vozača, a da vozačku dozvolu i nema, preko 30 ugovora o privremeno povremenim poslovima. Pitam Ministarstvo turizma i Specijalno tužilaštvo da li je ovo zakonito djelovanje po statutu TO Budva i zašto ne reaguju na ovakvu zloupotrebu položaja direktora Nemanje Kuljače”, poručila je ona.
Mnistarstvo zdravlja saopštilo je da preduzima sve neophodne radnje iz svoje nadležnosti u cilju zaštite zdravlja zaposlenih u preduzeću Port Adria.
To su saopštili iz tog Vladinog resora nakon što su se radnici tog preduzeća obratili zdravstvenim ustanovama sa analizama koje ukazuju na povećan procenat olova u krvi i sumnje na trovanje teškim metalima.
“Odmah po saznanju za ovaj problem, Ministarstvo zdravlja je stupilo u kontakt sa Institutom za medicinu rada ‘Dr Dragomir Karajović’ u Beogradu, referentnom regionalnom ustanovom u oblasti zaštite stanovništva od jonizujućih zračenja i profesionalne toksikologije. Dogovoren je hodogram aktivnosti u cilju zaštite zdravlja pacijenata sa sumnjom na trovanje teškim metalom, a nakon što zaposleni iz barske Luke prođu dijagnostiku u Kliničkom centru Crne Gore”, piše u saopštenju Ministarstva zdravlja.
Dodaju da prvi rezultati analiza koje su poslate Institutu u Beogradu ukazuju da se radi o hroničnom procesu te vrijednostima olova u krvi koje su u granicama dozvoljenog u odnosu na profesionalni angažman i izloženost zaposlenih na ovom radnom mjestu.
“Ipak, kako bi u potpunosti otklonili sve sumnje i u skladu sa medicinskom doktrinom i etikom ovaj proces zaokružili dijagnostikom i eventualnim liječenjem pacijenata već od sjutra u Kliničkom centru je organizovan prijem za prvu grupu radnika iz preduzeća ‘Port of Adria’, nakon čega će u skladu sa zdravstvenim stanjem i medicinskim indikacijama po potrebi biti poslati u beogradski Institut ‘Dr Dragomir Karajović'”, zaključuje se u saopštenju.